Na lanovce nebyly stožáry extrémně vysoké i když se vzhledem k hlubokým údolím, přes které se lana táhla, by to svádělo k opaku. Zato byly velice pevně zakotveny do terénu nejčastěji čtyřmi, někde i 6 a nejvíce osmi patkami. Na lanovce bylo totiž extrémně velké rozpětí mezi některými stožáry. Největší vzdálenost mezi stožáry byla 500 metrů, což bylo unikátní. Ledaskdo by se tomu mohl divit, a kdo nevěří má možnost si zajet na Slovensko kde u Trenčianských Teplic se nachází funkční podobná lanovka s rozpětím stožárů 800 metrů. Na stožárech byla nesena lana. Tažné bylo klasické pletencové podobné jako u jeřábů či vrátků. Na lanovce bylo nekonečně zapletené, proto se mu říkalo oběžné. Nosné lano tvořil ocelový drát jako duše, kolem něj byly obtočeny ocelové dráty ve tvaru spirály. Poslední vrstva byla tvořena plochými dráty, opět zakroucenými ve tvaru spirály. Tím byla zajištěna stabilita lanovky a vozíků na ní horizontálně i vertikálně.
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies, abychom vám poskytli relevantní služby tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na tlačítko "PŘIJÍMÁM VŠE" souhlasíte s používáním VŠECH souborů cookies. Můžete však navštívit "Nastavení cookies" a poskytnout tak vámi kontrolovaný souhlas.
Tyto webové stránky používají soubory cookies pro zlepšení a přizpůsobení obsahu dle vašich preferencí při procházení webových stránek. Z nich jsou ve vašem prohlížeči uloženy soubory cookies, které jsou klasifikovány jako nezbytné, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak tyto webové stránky používáte. Tyto soubory cookies se do vašeho prohlížeče ukládají pouze s vaším souhlasem. Máte možnost si je aktivovat. Nepřihlášení některých z těchto souborů cookies může ovlivnit vaše prohlížení.
Nutné cookies jsou absolutně nutné pro správnou funkčnost webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkčnosti webu, anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytické cookies pomáhají porozumět chování návštěvníků stránky, a jak ji používají. Umožňují sledovat počty návštěv, zdroje návštěvnosti, míru opuštění webu atd.
Miroalav Vaněk
Na lanovce nebyly stožáry extrémně vysoké i když se vzhledem k hlubokým údolím, přes které se lana táhla, by to svádělo k opaku. Zato byly velice pevně zakotveny do terénu nejčastěji čtyřmi, někde i 6 a nejvíce osmi patkami. Na lanovce bylo totiž extrémně velké rozpětí mezi některými stožáry. Největší vzdálenost mezi stožáry byla 500 metrů, což bylo unikátní. Ledaskdo by se tomu mohl divit, a kdo nevěří má možnost si zajet na Slovensko kde u Trenčianských Teplic se nachází funkční podobná lanovka s rozpětím stožárů 800 metrů. Na stožárech byla nesena lana. Tažné bylo klasické pletencové podobné jako u jeřábů či vrátků. Na lanovce bylo nekonečně zapletené, proto se mu říkalo oběžné. Nosné lano tvořil ocelový drát jako duše, kolem něj byly obtočeny ocelové dráty ve tvaru spirály. Poslední vrstva byla tvořena plochými dráty, opět zakroucenými ve tvaru spirály. Tím byla zajištěna stabilita lanovky a vozíků na ní horizontálně i vertikálně.