Zbytky betonových základů z úhlové stanice již neexistující lanové dráhy z dob stavby Vírské přehrady, která sloužila k dopravě cementu a labského štěrkopísku od vlakového nádraží v Bystřici nad Pernštejnem až na staveniště (do betonárny).

Lanovka vedla od nádraží až ke staveništi téměř v přímce zvolené i s ohledem na prostupnost terénu. První úhlová stanice, kde se mírně měnil směr lan, byla u obce Dvořiště, a druhá již přímo nad staveništěm přehrady – přesto nebylo možné umístit konec lanovky přímo k betonárně, kam mířil přepravovaný materiál. Proto bylo nutné vybudovat tuto úhlovou stanici, kde vozíky s materiálem sjely z dlouhé lanovky od vlakového nádraží a byly ručně navedeny na druhou krátkou lanovku k betonárně.

Podrobnosti a zajímavosti o staveništi a betonárnách naleznete v článku Výroba betonu pro stavbu Vírské přehrady od pana Karla Sliže, jednoho ze stavitelů přehrady. Na obrázku betonárek jde o stavbu číslo 11.

Samostatná fotogalerie: Lanová dráha ze stavby přehrady Vír

Komentáře (1)

  • Karel Sliž

    Lanovka byla vybubována z Bystřice v přímce,která
    byla zvolena i s ohledem na nepřístupnost terénu.
    Tato přímka nebyla svým směrem to tožná s osou sil a
    vykládací stanice na nové betonárně.Bylo ji nutno do
    této osy přizpůsobit. /Proved ení je v článkku dále dobře ilusrativní /

Přidejte váš komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pole označená hvězdičkou (*) jsou povinná.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..