Pan Jaroslav Černý ze Svitav nám zaslal fotografie lanovky, dopravující během stavby přehrady Vír materiál (cement a labský štěrkopísek) od nádraží v Bystřici nad Pernštejnem až k zásobním silům na staveništi přehrady. Následují jeho slova:
„Délka lanovky byla téměř 7,5 km, na trase bylo celkem 39 podpěrných stožárů (z dřevěných klád na betonových základech). Poháněcí stanice byly v Bystřici a ve Víře. V místech, kde se lanovka křížila s komunikacemi, byly vybudovány dřevěné mosty, v některých místech byly pod lanovkou nataženy sítě (např. nad vozovkou a továrnou v údolí ve Víře) – z bezpečnostních důvodů.
Lanovka byla uvedena do zkušebního provozu 30. 8. 1951 a sloužila do prosince 1955. Dne 21. 12. 1955 byla zahájena demontáž lanovky.“
K fotografiím jsem doplnil letecké snímky z roku 1953 (kontaminace.cenia.cz), na kterých je pěkně vidět překladiště v Bystřici nad Pernštejnem, úhlové stanice i rozestavěná Vírská přehrada.